Termen |
Descriere |
4WD |
Tracțiune 4x4. Toate cele patru roți sunt antrenate de motor. |
ABS |
Sistem de frânare anti-blocare. Acționează și eliberează frânele de foarte multe ori într-o fracțiune de secundă, pentru a împiedica blocarea roților și pentru a facilita păstrarea controlului. |
Active Noise Cancellation/Active Noise Control |
Sistemul de control al zgomotului ANC (Active Noise Control), cunoscut și ca sistem de anulare activă a zgomotului sau sistem de reducere a zgomotului ANR (Active Noise Reduction), este o metodă de reducere a sunetelor nedorite prin adăugarea unui al doilea sunet de frecvență opusă, care să îl anuleze pe primul. |
Active Sound Enhancement |
Un sunet de motor simulat este emis prin sistemul audio al mașinii. |
Afișaj multifuncțional |
Permite afișarea unei game largi de date despre vehicul, pentru a face condusul mai confortabil (de ex. temperatura lichidului de răcire, temperatura uleiului din motor, presiunea uleiului din motor, presiunea uleiului din cutia de viteze, temperatura uleiului din cutia de viteze etc). |
Airbag |
Un sac care se umflă cu aer în cazul unei coliziuni, pentru a preveni leziunile în zona capului și torsului. Airbag-urile frontale se umflă din volan și din panoul de bord. Airbag-urile laterale se umflă din ușă, iar airbag-urile cortină se desfășoară din tavan. |
Alezaj x Cursă |
Într-un motor, indică relația dintre diametrul pistonului și lungimea cursei acestuia. Această specificație indică dacă motorul este conceput pentru a oferi mai multă viteză sau mai mult cuplu. Un motor cu cursă lungă a pistonului (în care lungimea cursei este mai mare decât diametrul pistonului) oferă mai mult cuplu și mai puțină putere; un motor cu cursă scurtă a pistonului oferă mai multă putere și mai puțin cuplu la turații joase. |
Alertă atenţie şofer (Driver Attention Alert - DAA) |
Sistemul de monitorizare a atenției șoferului DAA previne pierderea concentrării șoferului. Mai mulți senzori monitorizează stilul de condus și declanșează o alarmă (un simbol în formă de ceașcă de cafea se aprinde pe panoul de bord) dacă direcția mașinii devine nesigură, indicând că șoferul ar trebui să ia o pauză. |
All Mode 4x4-i |
Un sistem 4x4 care se activează automat atunci când condițiile de rulare o impun (noroi, zăpadă sau mâzgă). Oferă tracțiune maximă și reacții rapide. |
Ambreiaj |
O componentă a transmisiei care conectează motorul la cutia de viteze manuală. Ambreiajul este utilizat pentru a decupla transmisia de la motor în vederea schimbării treptei de viteză. Șoferul apasă pedala de ambreiaj pentru a permite cuplarea silențioasă a pinioanelor din cutia de viteze. |
Ampatament |
Distanța dintre centrele axelor din față și din spate. Un ampatament mai mare înseamnă de obicei mai mult spațiu în habitaclu. |
Anticipare Frânare de Urgenţă |
Sistem de anticipare a frânării de urgență care are ca drept scop detectarea unei posibile coliziuni. Oferă semnale de avertizare vizuale și auditive și, dacă șoferul nu decelerează, acționează frânele. |
Arborele de transmisie |
Arborele care transmite mișcarea de la cutia de viteze la diferențial, în cazul unui vehicul cu tracțiune pe spate. |
Arc elicoidal |
Un arc în formă de spirală. Arcurile elicoidale sunt utilizate la suspensiile celor mai multe vehicule. |
Around View Monitor (AVM) |
Sistemul Around View Monitor oferă o imagine panoramică, de 360 de grade, în jurul mașinii. |
Asistenţă pentru lumini Fază Lungă - High Beam Assist (HI/LO beam assist) |
O cameră de înaltă rezoluție combinată cu un software avansat comută automat farurile de pe faza scurtă pe faza lungă și invers, în funcție de condițiile de trafic. |
Asistenţă la coborârea în pantă (Hill Descent Control) |
Atunci când frâna de motor nu încetinește mașina suficient la coborârea unei pante abrupte cu tracțiunea integrală cuplată, sistemul de asistenţă la coborârea în pantă (Hill Descent Control) menține automat viteza acționând frâna pentru a garanta o coborâre controlată. |
Asistenţă la pornirea în rampă (Hill Start Assist) |
La plecarea de pe loc în rampă, sistemul de asistenţă la pornirea în rampă va împiedica vehiculul să alunece în spate, menținând frâna acționată timp de câteva secunde și pentru a-i permite șoferului să schimbe piciorul de pe pedala de frână pe cea de accelerație. |
Avertizare unghi mort |
Sistemul de avertizare la intrarea unui obiect în unghiul mort utilizează o cameră cu obiectiv superangular orientată spre spate pentru a detecta vehiculele aflate în poziții fără vizibilitate pe ambele laturi ale vehiculului. Dacă este detectat un vehicul în unghiul mort, pe oglinda laterală se va aprinde o lumină de avertizare. |
Avertizare încălcare bandă (Lane Departure Warning) |
Acest sistem avertizează atât vizual, cât și auditiv, în momentul în care vehiculul iese de pe banda sa de mers. Avertismentul se oprește în momentul în care este acționat semnalizatorul de direcție ce indică schimbarea intenționată a benzii. |
Body Motion Control |
Sistemul de control al mișcării caroseriei gestionează mișcările mașinii pentru a optimiza deplasarea și a îmbunătăți confortul oferit de suspensie. |
Cheia inteligentă Nissan (I-Key) |
Sistem de acces handsfree, care permite deschiderea rapidă a ușii sau portbagajului prin simpla apăsare a unui buton de pe telecomandă. Deseori este conectată la un sistem de demaraj cu buton, astfel încât cheia tradițională este complet eliminată. |
Control activ al rulării |
Este un sistem care ajustează cuplul motorului și acționează ușor frâna pentru a reduce mișcările față-spate și bruscarea pasagerilor. |
Control activ al traiectoriei |
Sistemul de control activ al traiectoriei Active Trace Control frânează roțile din interiorul curbei, sau pe suprafețe alunecoase, pentru a contracara efectul de sub-virare. Funcționează într-un mod similar cu diferențialul cu alunecare limitată. |
Cuplu |
Forța de rotire produsă de motor. |
Cutie de viteze automată |
O transmisie care schimbă automat în treapta de viteză superioară sau inferioară. |
Cutie de viteze CVT |
Transmisie automată cu raport continuu-variabil. Raportul de transmisie se schimbă progresiv, nu în pași succesivi ca la o cutie de viteze manuală sau automată convențională. Sistemul utilizează o curea de transmisie metalică și două fulii conice (în cazul cutiilor Nissan CVT). |
Cutie de transfer |
O componentă a sistemului de transmisie care să găsește pe vehiculele 4x4. Atunci când vehiculul trece în modul 4x4, cutia de transfer transmite putere și la roțile din față. |
dCi |
Prescurtarea de la „direct common-rail injection”. Se referă la sistemul de injecție directă a combustibilului utilizat pe majoritatea vehiculelor cu motor diesel Renault-Nissan. Include o rampă de injecție de înaltă presiune care alimentează injectoarele individuale ale fiecărui cilindru. |
Detectare obiecte în mișcare (Moving Object Detection) |
Funcție de detectare a obiectelor în mișcare – fie doar în spate, cu ajutorul unei singure camere, fie pe întreg perimetrul mașinii cu ajutorul monitorului multidirecțional cu patru camere (Around View Monitor). |
Diferențial |
Un element al transmisiei situat între cutia de viteze și roțile motoare. Diferențialul compensează diferența de viteză dintre roata interioară și cea exterioară, în curbe. Un al doilea diferențial, montat pe vehiculele 4x4 între cele două punți, evită pierderea aderenței unora dintre roți atunci când sunt antrenate toate cele 4 roți. |
DIG-T |
Motor pe benzină cu injecție directă și turbocompresor. |
Emisii CO2 |
Cantitatea de dioxid de carbon produsă de un vehicul. Dioxidul de carbon (CO2) este un poluant. |
EBD (Electronic Brakeforce Distribution) |
Sistemul de distribuție electronică a forței de frânare EBD (Electronic Brakeforce Distribution) este inclus în anumite sisteme ABS. Acesta distribuie forța de frânare între roțile din față și din spate în mod optim, pentru a obține stabilitate maximă indiferent de forța aplicată pe pedala de frână. |
EGR (Exhaust Gas Recirculation) |
Sistemul EGR colectează gazele de eșapament și le reintroduce în motor prin intermediul galeriei de admisie. Astfel, scade cantitatea de oxigen utilizată în procesul de combustie, precum și temperatura motorului și emisiile de oxizi de azot. |
ESP (Electronic Stability Program) |
Program electronic de stabilitate. Sistemul ESP stabilizează vehiculul acționând individual frânele fiecărei roți și reducând cuplul motor, dacă este necesar. Sistemul utilizează senzori pentru a măsura viteza de rotație a fiecărei roți, unghiul direcției și rotația vehiculului față de axa sa verticală. |
Faruri xenon |
Un tip de bec care generează lumină prin arc electric. Are o putere mai mare decât un bec convențional cu halogen, dar consumă mai puțină energie. |
Frână pe disc |
Un sistem de frânare care utilizează un etrier ale cărui pistonașe presează plăcuțele de frână pe un disc de oțel. |
Frână pe tambur |
Un sistem de frânare în care unul sau mai multe pistoane hidraulice presează o pereche de saboți de frână pe suprafața interioară a unui tambur de frână. |